Νόμιμο και παράνομο διαδικτυακό στοίχημα στην Ευρώπη

19/12/2015

Για όσους δε γνωρίζουν από τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής ένωσης στα θέματα παραβάσεων του νόμου της ΕΕ, υπάρχουν περιπτώσεις που οι αρμόδιες επιτροπές της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταγγέλουν συγκεκριμένες χώρες για τον τρόπο με τον οποίον υιοθετούν ή δεν υιοθετούν σωστά κάποιες προβλέψεις της Ένωσης. Και σύμφωνα με το Άρθρο 258 των Συνθηκών της Ένωσης, η ίδια η ΕΕ μπορεί να τιμωρήσει τις χώρες που δε σέβονται τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο νόμο που έχει ψηφιστεί από αυτήν.

Η διαδικασία της συμμόρφωσης περιλαμβάνει τρία στάδια. Πρώτα το επίσημο έγγραφο / προειδοποίηση με το οποίο η ΕΕ ζητάει από τη χώρα εξηγήσεις γιατι προχώρησε στην υιοθέτηση / ψήφιση ενός μέτρου που δε συμβαδίζει με τις συγκεκριμένες προτάσεις που έχουν ψηφιστεί από την ΕΕ. Το κράτος μέλος που παρανομεί έχει συνήθως δύο μήνες για να απαντήσει. Αν το κράτος δεν απαντήσει ή αν η απάντηση κριθεί μη ικανοποιητική τότε η Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω των αρμοδίων οργάνων και υποεπιτροπών της, θα εκδόσει οδηγία για το πώς πρέπει να διορθωθεί το πρόβλημα και τι δεν έχει εφαρμοστεί σωστά. Στο τρίτο στάδιο, αν η χώρα μέλος ξανά αποτύχει να συμμορφωθεί με τα θέλω της Ένωσης, η τελευταία μπορεί να καταφύγει στο ευρωπαϊκο δικαστήριο και να επιτύχει έτσι την επιβολή της ποινής μιας και το ευρωπαικό δικαστήριο εκδίδει αποφάσεις με τελεσίδικο και εκτελεστικό χαρακτήρα.

Στον τομέα του online casino και διαδικτυακού στοιχήματος και πόκερ, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδόσει αρκετές προειδοποιήσεις προς κράτη μέλη από το 2006. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι οι Αυστρία, Γαλλία, Δανία, Φινλανδία, Ιταλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ολλανδία, Σουηδία, Βέλγιο, Κύπρος, Ελλάδα, Κύπρος, Τσεχία, Λιθουανία, Πολωνία και Ρουμανία. Αν και αρκετές από αυτές έχουν προχωρήσει και περαν την προειδοποίησης, τελικά καμμία από αυτές δεν έχει φτάσει στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο.

Οι τομείς που αφορούν την Ένωση και είναι αυτές στις οποίες επικεντρώνει τις προσπαθείες της για συμμόρφωση είναι οι σχετικοί με τις παραγράφους 49 και 56 των Συνθηκών, που προβλέπουν την ελεύθερη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκης Ένωσης. Στις περισσότερες υποθέσης διαφωνιών για το κανονιστικό πλαίσιο πάντως, οι εταιρίες που επιθυμούν δραστηριοποίηση σε κάποιες χώρες μέλη, πρώτα προσβάλλουν τις περιοριστικές καταστάσεις στα εγχώρια δικαστήρια και μετά καταλήγουν στο ευρωπαικό δικαστήριο για να πάρουν γνωμάτευση ή απόφαση που θα εφαρμοστεί σε τοπικό επίπεδο. Το ατόπημα για το οποίο η ένωση προσπαθεί να πείσει τις χώρες είναι συνήθως ο προστατευτισμός που αυτές προωθουν για τα μονοπώλια τους ή ο αριθμός των αδειών που δίνουν σε εταιρίες ή το κανονιστικό πλαίσιο γενικότερα.

Στην Ελλάδα έχουμε μία από τις πιο προφανείς αλλά και μακροχρόνιες περιπτώσεις επίλυσης τέτοιων καταστάσεων. Αν και κατά το παρελθόν έχουν γίνει πολλές απόπειρες ξένων εταιριών να προσφύγουν στα δικαστήρια και να προσβάλουν το καθεστώς του ΟΠΑΠ και το μονοπώλιο του, η πιο ενωτική και έντονη κίνηση έγινε το 2013 όταν Sportingbet, William hill και Stanley Bet από κοινού προσπάθησαν να επαναφέρουν τη διαμάχη στα δικαστήρια. Αντικείμενο; Τι άλλο από τον προστατευτισμό του κράτους στο μονοπώλιο του ΟΠΑΠ. Η ΕΕ απεφάνθη πως το επιχείρημα του κράτους και του ΟΠΑΠ πως το μονοπώλιο εξυπηρετεί λόγους κοινωνικού συμφέροντος και προστατεύει τον κόσμο από το τζόγο δεν αποδεικνύεται κυρίως λόγω του γεγονότος πως σχεδιάζει επέκταση του υπάρχοντος δικτύου του με την εγκατάσταση παραπάνω μηχανημάτων βιντεο παιχνιδιών καθώς και με τις επενδυτικές του δραστηριότητες σε άλλες χώρες. Προφανώς και η όλη διαδικασία έχει υπάρξει πολύ αργή με τις δύο μεριές να αντιτάσσονται η μία της άλλης για χρόνια. Άλλα η άποψη της Ένωσης επικράτησε και ρυθμίσεις έπρεπε να γίνουν για να ρυθμιστει καλύτερα το πλαίσιο. Τι ακολούθησε; 24 προσωρινές άδειες έχουν δωθεί σε εταιρίες του εξωτερικού για να λειτουργούν τα προϊοντα τους online, ο ΟΠΑΠ εχει πουληθεί πλέον και λειτουργει με καινούργιο μανατζμενετ και πολλά ακόμα. Αλλα τίποτα δεν είναι ακόμα οριστικό….