Νομοσχέδιο για το διαδικτυακό τζόγο στη Γερμανία. Τι αλλάζει για τους παίκτες;

15/09/2020

“Είναι φίλοι μας οι Γερμανοί” έλεγε ο Αρτέμης Μάτσας στις αγαπημένες παλιές ταινίες για το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο. Κάτι τέτοιο αποδεικνύεται περίτρανα αν δει κανείς προσεκτικά τις ομοιότητες στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι δυο χώρες τους νόμους για το τζόγο και ειδικά το διαδικτυακό παιχνίδι. Το μεγαλύτερο κράτος Ευρώπης, τόσο από πλευράς ΑΕΠ όσο και πληθυσμού, φαίνεται πως καταλήγει – επιτέλους – στο νέο νόμο για τα τυχερά παίγνια. Ένα νόμο που έχει περάσει από χίλια μύρια κύματα, περισσότερα ίσως και από τον αντίστοιχο Ελληνικό. Ο δικός μας νόμος μετρά ήδη μια δεκαετία αναποφασιστικότητας, συμφερόντων, οικονομικής κρίσης και σφοδρών πιέσεων αλλά τελικά τα κατάφερε: στα τέλη του 2019 η Ελληνική κυβέρνηση κατέληξε σε ένα προσχέδιο νόμου το οποίο εστάλη για διαβούλευση στα αρμόδια όργανα, στις διαδικτυακές εταιρίες και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για να φτάσει με τα όποια καλά και κακά του να γίνει νόμος του κράτους.  Οι Γερμανοί από την άλλη το έχουν τραβήξει λίγο περισσότερο. Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 οι μεγάλες διεθνείς στοιχηματικές εταιρίες είχαν “εισβάλλει” στη Γερμανική αγορά, που αμέσως έγινε η αγαπημένη για τις περισσότερες. Πλήθος κόσμου εδώ και περίπου 20 χρόνια τζογάρει μέσω εκατοντάδων ιστοσελίδων που δραστηριοποιούνται στη Γερμανία, χωρίς όμως να πληρώνουν ούτε ένα ευρώ σε φόρο. Και επιτέλους, ήρθε η ώρα να μπει μια τάξη σε αυτό το χάος. Έγινε όμως με το σωστό τρόπο;

Το παρασκήνιο

Φυσικά, πριν κρίνουμε τους Γερμανούς μας φίλους για την κωλυσιεργία τους, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι δύο χώρες διαφέρουν σε πολλά πράγματα. Και κυρίως στο γεγονός ότι η Γερμανία είναι μία χώρα που αποτελείται από πολλά μικρότερα κρατίδια, τα οποία έχουν δικές τους κυβερνήσεις και δικές τους υπό-επιτροπές για τα τυχερά παιχνίδια. Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς πόσο πιο δύσκολο είναι να συντονιστούν τόσες διαφορετικές απόψεις και αντικρουόμενα συμφέροντα, να βρεθεί η χρυσή τομή για τα κρατίδια με ενδεχομένως διαφορετικές απόψεις και επιθυμίες και φυσικά πόσο χρόνο θέλει να πάρεις όλο αυτό και να το διαμορφώσεις σε ένα εθνικό νομοσχέδιο. Μετά από 20 χρόνια λοιπόν, ένα προσωρινό καθεστώς για τα τυχερά παιχνίδια (σας θυμίζει κάτι;;;) και άπειρες διαβουλεύσεις, ο νέος γερμανικός νόμος είναι εδώ, με πολλά “κακώς κείμενα”, αντιδράσεις αλλά και ερωτηματικά.

Τι προβλέπει το νέο Γερμανικό Νομοσχέδιο για τα τυχερά παιχνίδια

Και αν οι γνώστες του χώρου θεωρούν πως τα νέα μέτρα της Ελληνικής κυβέρνησης για το διαδικτυακό τζόγο είναι υπερβολικά, περιμένετε να διαβάσετε παρακάτω τι προβλέπει ο Γερμανός νομοθέτης για τους κατοίκους της χώρας που θέλουν να παίξουν τυχερά παιχνίδια στο ίντερνετ.

  • Όρια τζίρου / πονταρίσματος στο στοίχημα: οι Γερμανοί φίλοι του στοιχήματος δεν θα μπορούν πλέον να ποντάρουν πάνω από 1000 ευρώ το μήνα, συνολικά. Σε όλες τις εταιρίες μαζί!
  • Εξαιρέσεις και αυξήσεις στο παραπάνω όριο μπορούν να γίνουν μόνο για συγκεκριμένους παίκτες. Για αυτούς το όριο μπορεί να φτάσει τα 10000 ευρώ το μήνα αλλά για να γίνει αυτό ο παίκτης θα πρέπει να προσκομίσει έγγραφα που αποδεικνύουν πως η οικονομική του κατάσταση του επιτρέπει κάτι τέτοιο. Ταυτόχρονα, αν το όριο πονταρίσματος αυξηθεί, θα πρέπει ταυτόχρονα να καθοριστεί και όριο απωλειών το οποίο δεν θα μπορεί να ξεπερνά το 20% του τζίρου τον οποίο έχει πραγματοποιήσει ο παίκτης. Ταυτόχρονα, η στοιχηματική είναι υπεύθυνη για να επαναλαμβάνει τη διαδικασία επικύρωσης της οικονομικής κατάστασης του παίκτης τουλάχιστον μία φορά το χρόνο.
  • Για ορισμένους παίκτες που τηρούν τα παραπάνω και η εταιρία κρίνει πως ανταποκρίνονται οικονομικά, τα όρια μπορούν να αυξηθούν και να ξεπεράσουν τα 10000 ευρώ το μήνα. Όχι όμως πάνω από 30000 ευρώ. Το ποσοστό των παικτών που απολαμβάνουν αυξημένα παικτικά όρια (σε κάθε στοιχηματική σελίδα (ή σελίδα καζίνο) δε γίνεται να ξεπερνάει το 1% των ενεργών παικτών αυτής. Ως βάση για το 1% αυτό λαμβάνεται ο μέσος όρος των ενεργών παικτών κάθε σελίδας τις τελευταίες 90 ημέρες. Επιπρόσθετα, για να βρεθεί στην ανώτατη αυτή κατηγορία ορίων, ο παίκτης θα πρέπει να είναι 21 ετών και άνω ενώ η εταιρία υποχρεούται να αναφέρει την “αναβάθμιση” στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές.
  • Κανείς παίκτης δεν μπορεί να έχει όριο πάνω από 30000 ευρώ.
  • Τα διαδικτυακά καζίνο στη Γερμανία δεν θα μπορούν να προσφέρουν πλέον παιχνίδια σε τραπέζι πχ μπλακτζακ, ρουλέτα, πόκερ, μπακαρά κλπ
  • Ορίζεται μέγιστο όριο πονταρίσματος ανά περιστροφή σε όλα τα φρουτάκια, που δεν μπορεί να ξεπερνάει το 1 ευρώ.
  • Μεταξύ μιας παρτίδας στο καζίνο και ενός πονταρίσματος στο στοίχημα (και αντίστροφα) θα πρέπει πλέον να μεσολαβεί διάστημα κάποιων λεπτών. Ταυτόχρονα, για να μπορέσει να παίξει κάποιος σε διαφορετικό καζίνο ή στοιχηματική εταιρία θα πρέπει να περιμένει τουλάχιστον 10 λεπτά από τη στιγμή που έκανε το τελευταίο του ποντάρισμα σε άλλη ιστοσελίδα.
  • Καταργούνται τα κοινά πορτοφόλια σε στοίχημα και καζίνο εντός του ίδιου ομίλου. Πλέον, οι παίκτες δεν θα μπορούν με τα ίδια χρήματα να ποντάρουν σε στοίχημα και καζίνο. Οι τεχνικοί των εταιριών θα πρέπει να χωρίσουν τα χρήματα σε αυτά που προορίζονται για στοίχημα και αυτά που προορίζονται για καζίνο και αναλόγως να χρησιμοποιούνται σε κάθε ενότητα.

Η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα

Η Γερμανική βουλή αιφνιδίασε τους πάντες τις προάλλες, όταν δημοσίευσε πως ο νέος νόμος θα έχει ισχύ το καλοκαίρι του 2021 αλλά όσοι όμιλοι ενδιαφέρονται να υπαχθούν σε αυτόν θα πρέπει να υιοθετήσουν τα παραπάνω μέτρα τις από 20 Οκτωβρίου του 2020. Όσοι συνεχίζουν να προσφέρουν υπηρεσίες χωρίς να είναι συμβατοί με τους ορισμούς του νομοθέτη πέραν της συγκεκριμένης ημερομηνίας, θα χάσουν αυτόματα το δικαίωμα τους να αποκτήσουν άδεια λειτουργίας στη νέα εποχή.

Βέβαια, αυτό που δεν καταλαβαίνει κανείς είναι πως θα μπορέσουν οι εταιρίες τυχερών παιχνιδιών να προετοιμαστούν σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Ορισμένες από τις τεχνικές αλλαγές που περιγράψαμε παραπάνω απαιτούν πολλή δουλειά πάνω στα τρέχοντα συστήματα των παρόχων. Αυτό που το κάνει ακόμα πιο περίπλοκο είναι πως η ίδια (ή ίσως και περισσότερη δουλειά) απαιτείται από μεριάς της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Για παράδειγμα, θα πρέπει να υπάρχει ένας κεντρικός διακομιστής με τον οποίον είναι συνδεδεμένες όλες οι ιστοσελίδες παροχής υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών, στον οποίον φτάνουν όλα τα δεδομένα για να τα επεξεργαστεί η ομάδα ελέγχου. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορεί σίγουρα να ετοιμαστεί εντός 30 ημερολογιακών ημερών, με αποτέλεσμα πολλοί γνώστες του χώρου να διερωτώνται αν τα όρια που έχουν τεθεί είναι ρεαλιστικά.

Η Γερμανία έχει άλλωστε αρκετά μακρά ιστορία στη δημοσίευση νόμων των οποίων η εφαρμογή είτε αργεί υπερβολικά είτε δεν έρχεται ποτέ. Μόνο για το διαδικτυακό τζόγο ο νομοθέτης έχει πάει στο παρελθόν να περάσει διάφορα διατάγματα, όλα όμως συνάντησαν την αρνητική απάντηση των συμμετεχόντων στην αγορά αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι υπεύθυνη για την αξιοπιστία και την συμβατότητα του νόμου με το Ευρωπαϊκό δίκαιο. Μένει να δούμε αν και αυτή τη φορά θα υποβληθούν ενστάσεις για αναβολή της εφαρμογής ή ακόμα και ακύρωση ορισμένων διατάξεων (όπως ζητούν άλλωστε οι διαδικτυακοί πάροχοι).

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διαδικασία

Μπορεί στην Ελλάδα να είχαμε διαχρονικά ένα πανίσχυρο μονοπώλιο τζόγου και τα επίγεια καζίνο που επηρέαζαν τα πράγματα και για τον online τζόγο αλλά και στη Γερμανία δεν πάνε πίσω. Δεκάδες εταιρίες που δραστηριοποιούνται με καταστήματα στοιχήματος και φρουτάκια, αρκετά επίγεια καζίνο και ένα δήθεν μονοπώλιο παλιάς κοπής συνθέτουν το σκηνικό της αγοράς στη μεγαλύτερη χώρα της Ευρωζώνης.

Αν και όλες οι πλευρές συμφωνούν πως πρέπει να μπει ένα οριστικό τέλος στην αταξία που επικρατεί στη χώρα, οι μέχρι τώρα προσπάθειες των νομοθετικών ομάδων σκόνταψαν στην έγκριση της ΕΕ πάνω στο θέμα. Μια πιο κοντινή ματιά στις προηγούμενες προτάσεις νόμου φτάνει για να διαπιστώσει κανείς πως η προχειρότητα δεν είναι ίδιον των Ελλήνων. Οι παρεμβάσεις που έγιναν από διάφορα κρατίδια και αρμόδιες επιτροπές την προηγούμενη δεκαετία δεν έβγαλαν πουθενά και έφτασε 2020 για να γίνει η πρώτη σοβαρή προσπάθεια να συμφωνήσουν όλες οι πλευρές σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Πάντως, οι υπεύθυνοι των ιντερνετικών παρόχων έχουν κάθε λόγο να αισθάνονται πως αδικούνται από το νέο νόμο, καθώς ορισμένες από τις διατάξεις δεν είναι μόνο υπερβολικά αυστηρές (σε σχέση με τη διαχείριση των συναδέλφων τους στα επίγεια κέντρα αναψυχής) αλλά και μη εφαρμόσιμες βάση τεχνικών προδιαγραφών.

Είναι τελικά ρεαλιστικές οι παρεμβάσεις των κρατών;

Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι άνθρωποι που καλούνται να αποφασίσουν για τα νομοσχέδια του online στοιχήματος και καζίνο δεν είναι πολύ σχετικοί με το αντικείμενο. Ανεξαρτήτως χώρας και ηπείρου, οι περισσότεροι τέτοιοι νόμοι στον κόσμο έχουν ψηφιστεί μετά από βιαστικές κινήσεις και συνήθως από πιέσεις κέντρων που έχουν συμφέροντα αντίθετα από αυτά του online gaming.

Οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές αποτελούνται συνήθως από τεχνοκράτες του Υπουργείου Οικονομικών της κάθε χώρας και ανεξάρτητες επιτροπές οι οποίες δεν στελεχώνονται πάντα από άτομα τα οποία γνωρίζουν εις βάθος τα ζητήματα της αγοράς τυχερών παιχνιδιών. Ιδίως στο τεχνικό κομμάτι έχουμε δει κατά καιρούς να ψηφίζονται διατάξεις που όχι μόνο είναι μη εφαρμόσιμες αλλά ουσιαστικά κοστίζουν και χρήματα από διαφυγόντα έσοδα. Ελαφρυντικό για όλους φυσικά το γεγονός πως πρέπει να συμβιβάσουν τα ασυμβίβαστα, καθώς πολλές από τις μεριές που εμπλέκονται σε αυτές τις διεργασίες έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα που δύσκολα θα ικανοποιηθούν χωρίς να γκρινιάξει κάποια πλευρά. Παρόλα αυτά, το ζητούμενο είναι πως οι παίκτες στις περισσότερες των περιπτώσεων ταλαιπωρούνται. Στο βωμό των συμφερόντων των επιχειρηματικών ομίλων και δη των κρατικών μονοπωλίων αλλά και της έλλειψης επαρκούς γνώσης επί του θέματος, πολλά κράτη περνούν νόμους που ρίχνουν την ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών, με θύμα φυσικά – ποιους άλλους – τους παίκτες. Γιαυτό και στην περίπτωση της Γερμανίας αλλά και όλων των άλλων χωρών που προσπαθούν να νομοθετήσουν το διαδικτυακό στοίχημα και καζίνο, το μεγάλο στοίχημα είναι: θα είναι ο νόμος αρκετά καλός για όλες τις πλευρές και ιδίως για τους παίκτες ώστε αυτοί να μην καταφύγουν σε παράνομους παρόχους που υπόσχονται μεν καλύτερη εμπειρία διασκέδασης χωρίς δε την απαραίτητη ασφάλεια και αξιοπιστία;