Διαδικτυακός τζόγος και κορονοϊός

22/05/2020

Πώς επηρεάζει η πανδημία τις εταιρίες στοιχήματος και καζίνο

Το δεύτερο τρίμηνο του έτους είναι συνήθως η εποχή που οι στοιχηματικές σελίδες δημοσιεύουν τα αποτελέσματά τους για το προηγούμενο έτος και δίνουν γραμμή σε μετόχους, παίκτες και φίλους του στοιχήματος και του καζίνο για το που πάει η αγορά.

Φέτος όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ο κορονοϊός άλλαξε τα σχέδια όλων μας και φυσικά οι στοιχηματικές εταιρίες και τα καζίνο που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο δεν ξέφυγαν από αυτό. Μπορεί φυσικά να μη χτυπήθηκαν όσο τα επίγεια καζίνο – στα οποία δεν επιτρέπεται εδώ και περίπου δύο μήνες η είσοδος σε κανέναν – παρόλα αυτά η παύση στα πρωταθλήματα ποδοσφαίρου των μεγάλων χωρών και η ακύρωση τουρνουά σε τένις, μπάσκετ και σχεδόν σε όλα τα σπορ έριξε άκυρο στα πλάνα των στοιχηματικών για ισχυρά έσοδα και κέρδη το 2020. Βλέπετε, το έτος που διανύουμε θα ήταν κανονικά έτος Euro και Ολυμπιακών Αγώνων. Και αν για τους Ολυμπιακούς οι στοιχηματικές δε σκοτίστηκαν πολύ (τα σπορ που παίζονται σε αυτούς δεν είναι συνήθως δημοφιλή για τους φίλους του betting) δε συμβαίνει το ίδιο και με το Euro, τη μεγαλύτερη διοργάνωση συλλόγων της UEFA. Ακόμα και η προσωρινή αναβολή του τουρνουά (δεν έχει ακυρωθεί ακόμα) μέχρι το τέλος του χρόνου ήταν αρκετή για να σκορπίσει μιζέρια στο χώρο των ιδιοκτητών και των επενδυτών των εταιριών online στοιχήματος και καζίνο.

Το αξιόπιστο Online Gambling Quarterly μόλις δημοσίευσε την πρώτη έρευνα που έγινε για την κατάσταση της βιομηχανίας του τζόγου (του διαδικτυακού μόνο) μετά από τους δύο μήνες της καραντίνας. Και τα αποτελέσματα δεν προκάλεσαν ιδιαίτερη εντύπωση. Ένα μείγμα κατήφειας για την ως τώρα πορεία της χρονιάς αλλά και μια νότα συγκρατημένης αισιοδοξίας, βασισμένη στο γεγονός πως κάποια πρωταθλήματα ξεκινούν γρηγορότερα από όσο θα περιμέναμε. Τα κύρια σημεία της μελέτης:

  1. Το 66% των ερωτηθέντων (στελέχη εταιριών και άλλοι άνθρωποι του χώρου) απάντησε πως σίγουρα τα νούμερα των εταιριών θα απέχουν από τις προβλέψεις εσόδων και κερδών που υπήρχαν στην αρχή της χρονιάς.
  2. Το 96% του δείγματος περιμένει μείωση στα στοιχηματικά έσοδα της τάξης του 50% και άνω.
  3. Το 81% βρήκε τη φάση αποκαρδιωτική ή έστω απλά ικανοποιητική ενώ ένα 19% διατηρεί μια κάποια αισιοδοξία.
  4. Εταιρίες που βάσιζαν τα έσοδά τους στο καζίνο φαίνεται πως θεωρούν τη φάση παρωδική και βλέπουν μια ανάκαμψη ακόμα και πριν τα τέλη του 2020.

Στα παραπάνω, δηλαδή στην κάποια αισιοδοξία που παρατηρήθηκε, έρχεται να προστεθεί η ανάκαμψη των τιμών των μετοχών των περισσοτέρων εταιριών του χώρου. Ειδικότερα οι μετοχές των GVC (Bwin, sportingbet, ladbrokes, vistabet, partypoker, partycasino κλπ) έχει καταγράψει άνοδο της τάξης του 125% από τις αρχές Μαρτίου, όταν ο κλάδος κατέρρευσε στο άκουσμα της διακοπής των πρωταθλημάτων στα περισσότερα σπορ. Παρόμοια άνοδο είδαμε από Paddypower, betfair και pokerstars (Stars Group), Playtech (κατασκευάστρια παιχνιδιών καζίνο), NetEnt (κατασκευάστρια παιχνιδιών καζίνο) ενώ λιγότερο ανέκαμψαν ως τώρα οι τιμές των William Hill αλλά και των καζίνο του Las Vegas, τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους αποκλειστικά επίγεια.

Σε άλλα συμπεράσματα για τον κόσμο του gaming στη διάρκεια και μετά την πανδημία:

  • Το καζίνο θα συνεχίσει να αυξάνει τον κύκλο εργασιών του σε σχέση με το στοίχημα, που λόγω της απρόσμενης εξέλιξης (ή μάλλον επανεκκίνησης) των πρωταθλημάτων θα περάσει σε δεύτερη μοίρα.
  • Τα Virtual Sports, που τα γνωρίσαμε αρκετά καλύτερα φέτος λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών, θα συνεχίσουν να αυξάνουν τον κύκλο εργασιών τους μέσα στο έτος με ένα ρυθμό της τάξης του 10-15%.
  • Χώρες οι οποίες σχεδίαζαν να κάνουν αλλαγές στο νομικό καθεστώς του τζόγου εντός του 2020 ή του 2021 είναι πολύ πιθανόν να έχουν κάποιες καθυστερήσεις. Σε αυτές ανήκει και η χώρα μας που σχεδίαζε να εφαρμόσει το νέο νομοσχέδιο για τα διαδικτυακά παιχνίδια εντός του 2020 αλλά πλέον δεν μπορεί να γνωρίζει πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία.
  • Το γεγονός πως οι online εταιρίες βασίζονται πλέον περισσότερο στα καζίνο σημαίνει πως μια αλλαγή στον πλούτο των ατόμων θα φέρει αναπόφευκτα και μία αλλαγή στα έσοδα των καζίνο παγκοσμίως.
  • Τα αθλητικά γεγονότα πολύ δύσκολα θα γίνουν μπροστά σε φιλάθλους εντός του 2020. Κάτι που σημαίνει πως θα έχουμε περισσότερο κόσμο στις τηλεοράσεις που πιθανότατα θα ψάχνει ταυτόχρονα να ποντάρει στα ματς των αγαπημένων τους ομάδων. Θετικό μήνυμα δηλαδή για τις στοιχηματικές εταιρίες και το Live Betting; Είναι και αυτή μια θεωρία.
  • Σε μια αγορά του χώρου που είχε ξεκινήσει να συγχωνεύεται και να αλλάζει εδώ και μερικά χρόνια, ο κορονοϊός θα αποτελέσει ενδεχομένως το τελειωτικό χτύπημα. Αν και πολλοί θεωρούν πως έπρεπε ούτως ή άλλως να αλλάξει μορφή μιας και το τοπίο είχε αρχίσει να θολώνει εδώ και καιρό. Θα επιβιώσουν οι μικρότερες εταιρίες που είχαν ήδη προβλήματα πριν την πανδημία; Θα δημιουργήσει αυτή η κατάσταση πρόσφορο έδαφος για νέες συγχνωνεύσεις και εξαγορές; Σε μερικούς μόνο μήνες θα έχουμε ένα πολύ διαφορετικό κόσμο και το gaming δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση.
  • Πολλοί υπεύθυνοι σε μεγάλους ομίλους τζόγου του εξωτερικού θεωρούν πως η κλεισούρα στο σπίτι θα ωθήσει τους ανθρώπους στο να στραφούν σε διασκεδάσεις που έχουν να κάνουν με την τύχη, όπως τα φρουτάκια, το μπλάκτζακ και η ρουλέτα. Κάτι που σημαίνει πως διαδικτυακές εταιρίες που δεν έχουν καζίνο (ή που το καζίνο τους δεν είναι προσεγμένο) θα χτυπηθούν από την κρίση περισσότερο από όσες έχουν χιλιάδες παιχνίδια όλων των ειδών στο καζίνο τους.
  • Κανείς από όσους ερωτήθηκαν δεν μπόρεσε να προσδιορίσει τη μακροπρόθεσμη επιτυχία και τη δημοφιλία των Virtual Sports και του Simulated Reality. Είναι κάτι παροδικό για τον κόσμο που βαριόταν χωρίς κανονική δράση μέσα στην καραντίνα; Είναι κάτι που άρεσε και θα συνεχίσει να προτιμάται και στο διηνεκές; Δε μένει παρά να περιμένουμε και να δούμε εντός των επομένων μηνών.

Το γενικό συναίσθημα που πήραμε είναι πως αρκετοί εκ των ανθρώπων που γνωρίζουν το χώρο βλέπουν τον κορονοϊό σα μια τεράστια μαύρη τρύπα για τις επιχειρήσεις τους αλλά ταυτόχρονα και σα μια μεγάλη ευκαιρία. Και αυτό γιατί η κρίση – όπως κάθε κρίση – θα ξεκαθαρίσει το τοπίο ενός χώρου που είναι αρκετά μπερδεμένος παγκοσμίως. Θα μπορέσει για παράδειγμα να βάλει μια τάξη στις χιλιάδες μικρών “καουμπόηδων” της αγοράς που φυτοζωούν με αθέμιτες – πολλές φορές – τακτικές. Θα ωθήσει τις νόμιμες εταιρίες να βελτιώσουν το προϊόν τους ώστε να μπορεί πλέον να είναι πιο πλήρες και να ανταποκρίνεται και σε προκλήσεις απρόβλεπτες όπως αυτές που ζήσαμε; Θα μπει το management των μεγάλων ομίλων σε μια διαδικασία επαναπροσδιορισμού της οργάνωσης και της στρατηγικής; Στους αμέσως επόμενους μήνες θα δούμε με μεγαλύτερη ευκρίνεια τι μέλλει γενέσθαι στο χώρο που ως τώρα κυριαρχείται από προχειρότητα και χαμένες ευκαιρίες. Το τέλος του 2020 και οι αρχές του 2021 θα είναι ίσως οι πιο καθοριστικές περίοδοι στη ζωή των εταιριών online gaming.