Μπορεί ο ΟΠΑΠ να επιστρέψει στην κερδοφορία μετά το σοκ του Covid-19;

14/09/2020

Τι δείχνουν τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2020;

Με τον Covid-19 να αφήνει ανεξίτηλο το στίγμα του στις περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στον κόσμο, δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως τα πράγματα δυσκολεύουν για τους περισσότερους κλάδους της οικονομίας. Ειδικά όταν βλέπουμε κολοσσούς του επιχειρείν όπως πχ ο ΟΠΑΠ, το πρώην κρατικό μονοπώλιο του διαδικτυακού και επίγειου τζόγου, να ποστάρουν τόσο μεγάλες ζημιές, τα πράγματα είναι σοβαρά. Στην παρούσα φάση, με ένα τρίμηνο χωρίς αθλητική δράση, κλειστά πρακτορεία και καταστήματα OPAP Play, μόνο το λανσάρισμα του τζόκερ στο διαδίκτυο και το online στοίχημα βοήθησαν τον όμιλο.

Τα έσοδα για το γκρουπ του ΟΠΑΠ κατά το πρώτο μισό του έτους έπεσαν σχεδόν 35% (34,8 για την ακρίβεια) σε σχέση με το πρώτο μισό του 2019. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας αναγνωρίζει την ατυχή συγκυρία, δεν κρύβει όμως τη συγκρατημένη αισιοδοξία του μιας και τα πρώτα μηνύματα από το Β’εξάμηνο του έτους είναι αρκούντως ενθαρρυντικά.

Πάμε να ρίξουμε μια ματιά στα νούμερα όμως. Τα έσοδα του ομίλου για το πρώτο μισό της χρονιάς, δηλαδή μέχρι 30 Ιουνίου, έπεσαν στα 507 εκατομμύρια ευρώ με τον τζίρο να πέφτει κατά 33,7% στα 1,41 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε αυτό το σημείο πρέπει να υπενθυμίσουμε πως το δίκτυο των καταστημάτων παρέμεινε κλειστό στο σύνολό του από τις 14 Μαρτίου ως τις 11 Μαΐου, με τα OPAP Play να ανοίγουν ακόμα αργότερα. Όσον αφορά τα διαφορετικά παιχνίδια, ο κορονοϊός επηρέασε όλες τις διαφορετικές ενότητες του ομίλου. Το κομμάτι των λαχείων και των λοτταριών (πού είναι άλλωστε το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του ομίλου) είδε μια πτώση της τάξης του 32,1%, από τα 379,3 εκατομμύρια ευρώ το 2019 στα 250 7,5 εκατομμύρια το 2020. Εν τω μεταξύ, τα μέτρα απόστασης που παρέμειναν για τα καταστήματα του ομίλου ακόμα και μετά το άνοιγμα τους, έφεραν μια πτώση στο στοίχημα στα πρακτορεία κατά 33,1%, στα 128,4 εκατομμύρια ευρώ. Για να μην ξεχνάμε βέβαια πως ακόμα και με κλειστά πρακτορεία ο κόσμος θα μπορούσε να ποντάρει στο online στοίχημα του ΟΠΑΠ όπου όμως τις περισσότερες εβδομάδες το κουπόνι παρέμεινε ιδιαίτερα φτωχό, με 3-4 πρωταθλήματα να κάνουν σέντρα και το στοιχηματικό ενδιαφέρον να είναι στα τάρταρα. Αναφορικά τώρα με τα VLTs (δηλαδή τα φρουτάκια του ομίλου) πού θα βρει κανείς στα καταστήματα OPAP Play και σε επιλεγμένα πρακτορεία στοιχήματος, είδαμε μία πτώση του τζίρου στα 88,4 εκατομμύρια ευρώ, που μόνο έκπληξη δεν προκαλεί. Πιο συγκεκριμένα, τα καταστήματα αυτά, τα OPAP Play που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο όγκο και τζίρο των VLTs,  έμειναν κλειστά έως τις 8 Ιουνίου σε αντίθεση με τα πρακτορεία για στοίχημα που άνοιξαν στις 11 Μαϊου.  Ως εκ τούτου πτώση είδαμε και στις προμήθειες των πρακτόρων με αυτές να πέφτουν μεσοσταθμικά κατά 35,5% στα 109,5 εκατ. Σε κάτι άσχετο με το σάιτ μας αλλά σχετικό με τον ΟΠΑΠ και ενδεικτικό των δυσκολιών που αντιμετώπισε ο όμιλος σε όλα τα πεδία των δραστηριοτήτων του, πτώση είχαμε και στο κομμάτι των “λοιπών υπηρεσιών” του ΟΠΑΠ, πχ στα έσοδα από πωλήσεις προπληρωμένων καρτών, πληρωμές λογαριασμών και άλλα παρεμφερή που είναι διαθέσιμα μέσω του δικτύου retail. Ήττα σε όλα τα επίπεδα προφανώς αλλά η ελπίδα για το αύριο φυσικά δε χάνεται. Όταν λέγεσαι ΟΠΑΠ, έχεις εδραιώσει ένα τεράστιο brand και οι κινήσεις σου τα τελευταία 3-4 χρόνια έχουν κάνει θόρυβο, τότε δεν μπορείς να αφήνεις ένα “Μαύρο Κύκνο” όπως ο Covid-19 να επηρεάσει τη λειτουργία σου.

Το σχέδιο του ΟΠΑΠ και ανάκαμψη στο δεύτερο μισό του 2020

Η αρχή έγινε με την απόκτηση από τον ΟΠΑΠ του πλειοψηφικού πακέτου του ομίλου Kaizen, δηλαδή της Stoiximan και της Betano. Με όχημα τις δύο αυτές πολύ γνωστές ιστοσελίδες (εκ των οποίων η stoiximan κατέχει την ηγετική θέση στο διαδικτυακό στοίχημα και καζίνο στην Ελλάδα), ο ΟΠΑΠ στοχεύει στην επέκτασή του εκτός των συνόρων, καθώς το brand Betano έχει μπει δυναμικά σε αγορές όπως η Ρουμανία, η Γερμανία, η Πορτογαλία και η Βραζιλία. Και ποιος ξέρει ποιο θα είναι το επόμενο βήμα. Το ζητούμενο όμως για τον όμιλο είναι πως πλέον, έχοντας την τεχνογνωσία στο ίντερνετ που του προσφέρει το επιτυχημένο πρότζεκτ της Kaizen, το δυναμικό της ΟΠΑΠ ΑΕ μπορεί να επικεντρώσει στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει για τα επόμενα ένα με δύο χρόνια. Ποιοί είναι αυτοί; Καταρχήν το πέρασμα του ομίλου στην ψηφιακή εποχή. Με το λανσάρισμα του τζόκερ στο ίντερνετ ο ΟΠΑΠ κατάφερε πλέον να πραγματοποιήσει αυτό που οι περισσότεροι αναλυτές απορούσαν γιατί δεν είχε ήδη γίνει. Το να προσφέρονται οι λοτταρίες του ομίλου στο διαδίκτυο είναι η φυσική εξέλιξη και το γεγονός πως πλήττονται ενδεχομένως οι πράκτορες και τα έσοδά τους δεν πρέπει να σταματήσει τον ΟΠΑΠ από το να συνεχίσει με την ψηφιακή μεταστροφή του. Ήδη πάντως, και μόνο πως το Τζόκερ ήταν διαθέσιμο online μέσα στην καραντίνα έδωσε πολύτιμες ανάσες στην εταιρία που είδε τα πρακτορεία να μένουν κλειστά για περίπου δύο μήνες.

Τεράστια ευκαιρία αποτελεί και το λανσάρισμα της διαδικτυακής πλατφόρμας στοιχήματος και καζίνο του ομίλου. Η πρώτη απόπειρα αποδείχτηκε ιδιαίτερα πρόχειρη, με τους παίκτες να μην προτιμούν το pamestoixima.gr και το pamestoixima casino για το παιχνίδι τους. Τουναντίον, οι περισσότεροι που το δοκίμασαν βρήκαν τις σελίδες αυτές φτωχές σε περιεχόμενο και σίγουρα όχι αντάξιες άλλων, πολύ πιο έμπειρων στο διαδίκτυο μπουκ. Πλέον, με ολοκαίνουργια πλατφόρμα, ο ΟΠΑΠ απέδειξε πως μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και προσφέρει μια εμπειρία ανάλογη των προσδοκιών που έχει κάποιος από ένα τόσο μεγάλο brand name. Το pamestoixima της νέας εποχής και το Pamestoiximacasino έχουν αμφότερα εξαιρετικό περιβάλλον πλοήγησης, τεράστια ποικιλία παιχνιδιών, αξιόλογο virtual gaming περιβάλλον και φυσικά πάνω από 1000 παιχνίδια στο καζίνο. Αναμφίβολα ένας τομέας που πρέπει να είσαι ανταγωνιστικός αν θες να μακροημερεύσεις στην Ελλάδα.

Η μετοχή του ΟΠΑΠ

Βάση όλων των παραπάνω καταλαβαίνουμε γιατί η μετοχή του ΟΠΑΠ δεν έχει ανταποκριθεί σπασμωδικά στην πτώση των εσόδων και των λογιστικών της εταιρίας φέτος. Φαίνεται πως οι επενδυτές αναγνωρίζουν πως ο όμιλος έχει επιτέλους μπει στο σωστό δρόμο, έχει αναγνωρίσει τις δυναμικές της αγοράς και μπορεί επιτέλους να προτάξει τα στήθη του απέναντι στον ανταγωνισμό. Η μικρή άνοδος μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων είναι η πιο περίτρανη απόδειξη πως αν κάνεις σωστές και μεθοδικές κινήσεις, μπορείς να πρωταγωνιστήσεις και μάλιστα να επικρατήσεις.